minister Inge Vervotte:
"Want ook mensen die zorg nodig hebben, moeten en kunnen
een
actief deel blijven
van de samenleving"
Een rusthuisopname is dikwijls een noodgedwongen 'keuze'. Vaak is de aanleiding het wegvallen van een
ondersteunende en dierbare partner, waar men een groot deel van
zijn verleden mee heeft gedeeld. Of mogelijk vormden beperkende
gezondheidsredenen en groeiende (zorg)afhankelijkheid een must
voor de opname.
Nog afgezien
van een snijdend pijnlijk afscheid van een levenspartner komt er bij een
rusthuisopname nog meer afscheid bij te pas. De ouderling wordt
ook nog eens uit zijn vertrouwde leefmilieu gerukt en moet
afstand nemen van eigen woning, tuin, huisdier... . Maar
ook van vrienden, kennissen en buurtbewoners...
Heel
veel van wat gedurende jaren of zelfs een heel leven is opgebouwd moet definitief worden verlaten
en ook de basis van sociale contacten wordt door de verhuis
grondig
verstoord of gaat tenslotte grotendeels teniet.
En het
rusthuis biedt daartegen geen bescherming! Voor heel wat
bewoners zijn hun zorgverleners
vaak hun hoofdzakelijke of enige contacten, maar diegenen die
hen nauw aan het het hart liggen en met wie ze zich het meest mee verbonden
voelen, zien ze vaak nog erg weinig.
Statistieken van het
ministerie van Economie tonen aan dat 10 procent van de
65plussers minder dan eens per week een sociaal contact hebben.
Een (sociaal) isolement vormt een voedingsbodem voor eenzaamheid,
een negatief zelfbeeld, een gebrekkige eigenwaarde en
tenslotte depressie, hetgeen samen het isolement en psychisch
lijden enkel nog vergroot.
Daarom
zal elk rusthuisbeleid dat het psychisch welbehagen van zijn
bewoners als van primordiaal belang inschat, zich bijzonder inspannen en alle
beschikbare mogelijkheden benutten om deze valstrik van
isolement te voorkomen.
Bovendien zijn ouderen vaak niet assertief genoeg of kunnen ze
moeilijk contacten leggen. Vooreerst praktische mogelijkheden
beschikbaar stellen en een stimulering tot het gebruik daarvan
zijn een must.
Zelfs een bedlegerige bewoner
kan hoorn opnemen...
Een
van de meest eenvoudige en betaalbare, maar tevens ook meest
ingrijpend middel tot bevordering van sociaal contact en
voorkomen van isolement, is de telefoon. En zelfs een
bedlegerige bewoner kan nog steeds een hoorn opnemen.
Alleen al het gevoel verbinding te kunnen leggen met de buitenwereld, is op zich al
van onschatbare waarde en een geruststellend gegeven. En in een
omgeving met grote uniformiteit zoals in een rusthuis, kan ook een eigen telefoonnummer
bijdragen tot een gevoel van eigenwaarde en individualiteit.
Van al de bewoners die
we erom vroegen, was er geen enkele die bezwaar zou maken tegen
het ter beschikking hebben van eigen telefoontoestel op zijn
kamer. Integendeel. Zowat elke rusthuisbewoner zou de
mogelijkheid, om in zijn enige eigen privéruimte gecontacteerd te
kunnen worden en volgens eigen behoefte en tijdstip een gesprek te
kunnen voeren met een verwante, kleinkind, vriend,...,
aantrekkelijk vinden.
Het is dan ook onbegrijpelijk hoeveel rusthuisbewoners niet eens
over een dergelijke elementaire voorziening kunnen beschikken.
onaanvaardbaar Sinds Graham Bell in 1876 de
grondslagen legde voor telefonie, beschikt anno 2009 zowat
iedereen over de mogelijkheid om telefonische gesprekken te
voeren. En sinds het aantreden van mobiele telefoons bouwen
prille tieners via hun gsm een heus sociaal netwerk op. Geen
enkele jongere wil zijn mobieltje missen en zou dat zelfs als
een heuse handicap ervaren.
Gezien de beperkingen van ouderen en
rusthuisbewoners is het onbegrijpelijk dat sommige rusthuizen niet
eens over deze eenvoudige voorziening beschikt om een
telefoonlijn aan te sluiten op de kamer van de bewoner. Dat daar
niet de minste prioriteit aan wordt gegeven, zegt heel wat over
de ernst dat het beleid hanteert aan het contact met de
buitenwereld en het psychisch welbehagen van zijn bewoners, en
dat is onaanvaardbaar!
Het lijkt er haast op of deze rusthuizen directe contacten met de buitenwereld eerder willen beperken,
dan wel aanmoedigen.
goodwill of toestemming van
kinderen Maar uit ervaring stelden we ook
vast dat heel wat bewoners geen keuze maken voor een
privételefoon op hun kamer, omdat hun kinderen daar niet achter
staan of zelfs regelrecht afraden als 'niet nodig' of 'te
kostelijk'. Dat lijkt dan meer op krenterigheiden
egoïsme, dan wel liefdevolle bezorgdheid.
Omwille van de lieve vrede legt de bewoner zich daar
meestal maar bij neer, of neemt hij een gelaten houding aan. Want
conflicten met verwanten die hen vaak als enige nog komen
bezoeken, kunnen ze niet aan. Bovendien beheren diezelfde
verwanten vaak hun financiën, hetgeen hen nog meer
afhankelijk maakt van hun goodwill of toestemming. Het is
dan ook schrijnend dat een rusthuisbewoner die zowat alles
achter zich heeft moeten laten en soms fysiek uiterst beperkt is
in zijn bewegingsvrijheid en contactmogelijkheden met de
buitenwereld, een dergelijke voorziening onthouden kan worden.
verplichte basisvoorziening Gezien de beperkte mogelijkheden van
veel bewoners en de eenvoudige ingreep,
is het onbegrijpelijk dat er in sommige rusthuizen slechts een
paar procent van de bewoners gebruik kan maken van een persoonlijk
telefoontoestel. Alle betrokken partijen uit de omgeving
van de rusthuisbewoner zouden de beschikking over een
persoonlijk telefoontoestel ten zeerste moeten stimuleren.
Een eigen
telefoon met kosteloze binnenkomende gesprekken zou als een
verplichte basisvoorziening geïntegreerd dienen te zijn
in elke rusthuiskamer.
In ziekenhuizen heeft men de belangrijkheid van deze voorziening
al eerder begrepen.
Samen met bewoners maaltijd
kunnen delen bevordert intimiteit
Persoonlijk
bezoek vormt voor de rusthuisbewoners meestal zowat hun grootste
blijheid. Die persoonlijke attentie bevestigd hen in hun
eigen zijn en het verschaft wat broodnodige aandacht, die we als
mens toch allemaal graag met regelmaat ervaren.
In een privégezelschap, dat voeling en kennis heeft van hun
levensverhaal en achtergronden, zullen ze zich vlugger begrepen
voelen en hun hart kunnen luchten.
maaltijd
delen met bewoners Wanneer in een gezin de maaltijd
geserveerd wordt, vormt dat meestal een van de intiemste
momenten van de dag waarbij alle gezinsleden aanwezig zijn.
Enerzijds wordt er voldaan aan fysieke noden hetgeen tot een
zeker gevoel van bevrediging leidt, maar tevens is het een
plaats waar de meeste gesprekken plaatsvinden. Het
tafelgezelschap kan daarbij net zo belangrijk zijn als hetgeen
er op tafel komt.
Door tegen vergoeding en voorafgaande melding bezoekers de
mogelijkheid te bieden deel te nemen aan het tafelgebeuren,
integreer je de buitenwereld op een meer intieme en net daardoor
bijzondere wijze, in het dagelijks leven van de bewoners.
Het bevordert ook wederzijdse kennismakingen tussen bewoners
en bezoekers, hetgeen hun isolement met de maatschappelijke
omwereld vermindert en het geeft de bezochte bewoner het gevoel,
dat zijn bezoeker enige voeling kan hebben met zijn leefwereld.
bezoekers naar huis omwille van
honger Omwille van praktische redenen
kunnen bezoekers ook gebonden
zijn aan tijdstippen waarop zij hun oudere kunnen bezoeken. Of ze
wonen een heel eind verwijderd van het rusthuis. Afgezien
van een aantal zoetigheden tijdens de openingsuren van het
cafetaria, bestaat er in de meeste rusthuizen geen voorziening
om deze bezoekers een volwaardige maaltijd te laten gebruiken.
Door een groeiend hongergevoel geprikkeld, zullen zij
vroegtijdig hun bezoek afronden, om elders hun honger te gaan
stillen.
Andere bezoekers vertelden hun meegebracht lunchpakket te
nuttigen op de kamer van de bewoner, terwijl die in de refter
zat te eten. Een hoogst ongezellige situatie toch?
Rusthuiscafetaria = enige plaats in rusthuis waar
bewonerslabel even kan worden afgeschud
Zeker
voor rusthuisbewoners die weinig of geen bezoek ontvangen, noch
buitenkomen, kan het cafetaria in een rusthuis een belangrijke
ontmoetingsplaats vormen. Het is tevens ook de enige plaats in
het rusthuis waar de bewoner zijn label als bejaarde
rusthuisbewoner even kan afschudden en zich als klant
gelijkwaardig kan voelen met andere aanwezige bezoekers, die
actief deel uitmaken van de samenleving buiten het rusthuis. Dat
kan een bevrijdend en meer neutraal gevoel bewerkstelligen.
De ervaring leert ons dat de meeste
bewoners ook gretig inpikken op een uitnodiging tot een
cafetariabezoek. Niet alleen zijn ze blij hun benen even te
kunnen strekken en zich wat 'nieuwe prikkels' te
laten welgevallen; een cafetariabezoek
behoort vaak (zeker voor mindervalide bewoners), tot de weinig
soelaas biedende opties en enige doelbestemming om een
monotoon kamerverblijf even te doorprikken. En zelfs bij
gure weersomstandigheden hoeft niemand daarvoor zelfs één meter
door de koude of regen. Redenen genoeg om het cafetariabezoek
aan te moedigen bij de bewoners...
rusthuisbeleid
Door de aanwezige
bezoekers vormt het cafetaria ook een verbindingsbrug met de
buitenwereld en heeft daardoor een uitgesproken
sociale functie. Elk rusthuisbeleid dat de belangrijkheid
van deze voorziening weet in te schatten, zal het cafetaria dan
ook als dusdanig aandacht toebedelen en aantrekkelijk maken
voor de bezoekers (vriendelijke bediening, zacht
achtergrondmuziekje, rokersruimte, ruime drankkeuze en
hongerstillende hapjes die een vroegtijdig verlaten voorkomen,
ruime openingsuren, sfeervol en gezellig interieur met minimale
privacy, voldoende ruimte voor rolstoelgebruikers,...)
zakgeld
Met regelmaat ervoeren we dat
sommige bewoners een uitnodiging tot een cafetariabezoek
afwezen, om nadien met schaamte te bekennen, dat ze over geen
enkel geldelijk tegoed konden beschikken. Dat is een vorm van
ouderenmisbehandeling.
Het is niet meer dan vanzelfsprekend dat elke bewoner over
enig zakgeld dient te beschikken dat hij naar naar eigen wens
kan aanwenden en een minimumbedrag is overigens wettelijk
vastgelegd.
En voor bewoners die niet meer in staat zijn hun gelden te
beheren, kan men dat via eenvoudige praktische ingrepen of
een bevriend tussenpersoon toch makkelijk beschikbaar maken. Zo kan
er bvb een tegoed voorzien worden in het cafetaria zelf.
(zie ook
hier)
INTERNET: FEDERALE OVERHEID WIL ALLE BELGEN ONLINE
Mee met de
technologie,
mee met de samenleving
Toots Thielemans (87): "Iedereen moet op
het internet"
Beste
vrienden,
Met
Start2Surf @home biedt de Federale Overheid alle
Belgen de kans om een heel
degelijk computerpakket met internetabonnement
tegen een goedkope prijs aan te kopen. Zo wil de
overheid alle Belgen online helpen.
Ik zet graag mijn schouders onder dit project, want
internet biedt zoveel mogelijkheden. Wie mee is met
internet, is mee met zijn tijd. Help mij dus om
mensen die nog niet online zijn, vertrouwd te maken
met internet. Stuur ze een gratis postkaart, vertel
hen over het uitzonderlijke aanbod en ga samen met
mij voor 100.000 nieuwe internetgebruikers.
Een computer is interessant en belangrijk voor
iedereen. Maar meer dan 30% van de Belgische bevolking is nog
niet vertrouwd met het internet. Daar wil de Federale Overheid
met Start2Surf iets aan doen. Start2Surf @home is één van de
vier projecten die de digitale kloof helpen verkleinen. Meer
informatie over de andere projecten vindt u op
www.start2surf.be
Nationaal
actieplan ter bestrijding van de digitale kloof
Op de Wereldtop over de Informatiemaatschappij (WTIM) in
december 2003 te Genève heeft België zich ertoe verbonden een
nationaal actieplan tegen de digitale kloof uit te werken.
Daarop heeft de federale regering aan de Minister van
Maatschappelijke Integratie en aan de Staatssecretaris voor
Informatisering van de Staat de opdracht gegeven dit nationaal
actieplan te coördineren. Dit plan heeft tot doel de digitale
kloof in de komende vijf jaar met een derde terug te dringen.
Het plan is verdeeld over 3 krachtlijnen: sensibilisering,
toegang en opleiding.
ELKE AFDELING
IN RUSTHUIS ZIJN CYBERHOEKJE
Digitale communicatie kan helpen om
muren van vereenzaming te doorbreken
Het internet
is reeds heel wat jaren doorgedrongen in alle lagen van de
bevolking. Het vormt niet enkel een eindeloze informatiebron,
maar is vooral bij jongeren hét middel bij uitstek tot
communicatie. Niet enkel het versturen van e-mails, maar ook
chatten en gesprekken voeren zijn legio. En via een webcam
kunnen gesprekspartners ook nog visueel waargenomen worden.
Daarboven zijn de verbindingskosten, afgezien van een relatief
lage abonnementskost, meestal gratis.
Deze digitale communicatiemogelijkheid kan ook in rusthuizen
helpen om de muren van vereenzaming en sociaal isolement te
slopen.
Zelfs een kort
visueel en auditief contact met een (klein)kind of dierbare, kan
een gevoel van isolement al doorprikken. En wat heerlijk toch,
om bvb je kleinkind waarover je reeds verhalen vertelde aan een
bevriende medebewoner, ook eens te kunnen voorstellen.
gezamenlijke uitdaging
Voor veel
bewoners zal het aanvankelijk misschien een onoverkomelijke stap
lijken om zich te bedienen van een computer, maar er zullen
ondertussen in elk rusthuis ook bewoners vertoeven, die over de
nodige basisvaardigheden of knowhow beschikken om een aanzet te
geven. Zij kunnen medebewoners wat op weg helpen of begeleiden.
Nieuwsgierigheid en interesse zal vlug gewekt worden als de
mogelijkheden in beeld worden gebracht.
Herinneringen aan de jeugdjaren, waarbij buren bij elkaar voor
de eerste maal tv gingen kijken, zullen zeker opgeroepen
worden...
En met een beetje zoeken kan er ook wel een vrijwilliger
gevonden worden, die de technische supervisie voor zijn rekening
wil nemen.
ter beschikking stellen en gebruik
aanmoedigen
Het zal voor een
rusthuis bijna een verwaarloosbare kost zijn, om enkele oudere
pc's ter beschikking te stellen die kunnen bijdragen aan een
grotere algemene gelukscoëfficiënt van de bewoners. En het sluit
volkomen aan bij het Vlaams beleid om inspanningen te leveren,
die het internetgebruik meer toegankelijk kan maken voor
ouderen.
In het Sint-Jozefrusthuis in
Neerpelt heeft Lia Goossens (89) de bijnaam 'Oma Computer'
gekregen. Door ouderdom heeft ze haar spraakvermogen grotendeels
verloren. Communiceren met haar 12 kinderen, 14 kleinkinderen en
achterkleinkind verliep zeer moeizaam. Maar nu heeft ze haar
'vertelplezier' terugvonden via een laptop.
“Ze is altijd een zelfstandige vrouw
geweest die graag en heel veel praatte”, lacht zoon Johan Van
Lindt (46). “Met het ouder worden, was spreken steeds moeilijker
voor haar. Dat vond ze verschrikkelijk erg. Ja, dat hebben de
kinderen duidelijk gemerkt."
Tot Lia haar oog liet vallen op een laptop waarop een van de
kleinkinderen zat te tokkelen tijdens een bezoek in het
rusthuis. “Ze zag daarin een middel om te communiceren. Op
enkele maanden tijd heeft ze het werken met de computer al
behoorlijk onder de knie. Ze heeft vroeger nooit leren typen,
maar dat gaat ook steeds vlotter.” Het personeel van het
rusthuis helpt trouwens graag een handje. "Linda Geerits van de
animatieploeg geeft ons moeder wekelijks computerles en de
andere bewoners komen dan wel een kijken", knikt Johan Van Lindt.
Zus Alda vult aan: "Ook mailtjes sturen, lukt haar al. Als er
iemand jarig is, stuurt ze een berichtje met gelukwensen.
Ongelooflijk toch dat iemand van bijna 90 op enkele maandentijd
kan leren werken met de computer. Ze had nog nooit zo'n ding van
dichtbij gezien."
Libië
Voor haar verjaardag, begin maart, kreeg Lia een nieuwe laptop
van haar kinderen. "Ze heeft eerst een tijdje op een
tweedehandslaptop gewerkt. Maar met dit nieuwe model kan ze de
verhalen die ze via de laptop vertelt, opslaan op een
geheugenstick", zegt zoon Johan.
Lia Goossens volgt op haar computer niet alleen het nieuws van
onder de kerktoren, maar ook bij het wereldnieuws voelt ze zich
betrokken."Onze oudste zoon Hans (24) is beroepsmilitair en is
naar Griekenland vertrokken", vertelt Van Lindt. "Ze wil dan
weten hoe het met de 'oorlog' in Libië is. En ze kijkt er naar
uit om via haar laptop een berichtje van Hans te ontvangen."
Kleinzoon Bram (14) is trots op zijn oma. "Elke keer als ik op
bezoek kom, leer ik haar iets bij. Of zij mij", lacht hij.
"Elk rustoord zijn
cybercafé"
Sint-Amandsberg Schepen
Versnick wil bejaarden uit hun isolement halen
bron:
De Standaard - 21/3/2007 (artikel: Olivier Scheir - foto:
Frederiek Van de Velde)
De
krasse, bijna 85-jarige Suzanne Mortier praatte gisteren voor
het eerst via internet en een webcam met haar zoon in Italië.
Ook in rust- en verzorgingstehuis Heiveld is het digitale week.
Oe est? Ziede mij goe?''
Wanneer het gezicht van zoon Claude op het computerscherm
verschijnt, gooit hij meteen de eerste vraag in plat Gents over
de internetlijn.
Suzanne repliceert
zonder aarzelen: ,,Joak! Ge zij ne schune jône!''
Claude probeert zijn
moeder nog van haar stuk te brengen met: ,,Uuk alsk moâlen
trekke?'' Maar zonder succes.
Het was de eerste keer
dat Suzanne haar zoon tegelijk hoorde én zag vanop afstand.
,,Hij belt twee keer per week en komt geregeld naar huis'',
vertelt de kranige surfster.
Claude Verhegge, enig
kind van Suzanne, werkt al 35 jaar in Turijn bij autobouwer
Fiat. Hij is er getrouwd en heeft twee kinderen: een zoon van 30
en een dochter van 26. In de digitale week zag OCMW-rustoord
Heiveld de kans schoon om moeder en zoon nu eens via het
internet met elkaar te laten communiceren.
Claude wil zijn moeder al meteen overtuigen om het meer te doen.
,,Ge moe da lere, dan kunne we da mier doen!''
Moeder Suzanne, die tot voor drie jaar nog steeds naar Italië
heen en terug ging, zag het minder zitten. ,,Da's moeilijk zenne!''
Maar achteraf vond ze het toch interessant en ,,vree special''.
BELEID RUSTHUIS
HEIVELD
Ook OCMW-voorzitter
Geert Versnick (Open VLD) was ontroerd door het tafereel. ,,Dit
was formidabel. Mensen kunnen zo op een zeer makkelijke en
economische manier met elkaar contact komen.''
Versnick ziet meteen de
mogelijkheden om bejaarden uit hun isolement te halen. ,,We
gaan al onze rusthuizen, vier in totaal, uitrusten met een
cybercafé. Dat kost twee keer niks en het heeft het
voordeel dat minder mobile mensen ook in contact kunnen treden
met anderen. Dat hoeft niet eens met Italië te zijn, maar
ook Brussel of waar dan ook. De mensen hebben terug contact
met de wereld, daar waar ze dat vroeger hadden via de
buurtwinkel, kunnen ze dat nu via het internet.''
Versnick voorziet zelfs
ook in opleiding. ,,Ik ben er zeker van dat veel bewoners snel
met het systeem weg zijn. Suzanne misschien niet, maar die kan
zich dan laten helpen door anderen'', besluit hij.
"Minder eenzaam door internet" bron:
Het Belang van Limburg - 13/03/2009 (foto Hilde Van Geirt)
Herselt -
Senioren en internet: het lijken twee andere werelden. Maar in
Woon- en zorgcentrum Sint-Barbara in Herselt surfen en mailen de
bewoners alsof ze nooit iets anders gedaan hebben.
Ergotherapeute Christina Ruts studeerde vorig jaar af aan de
katholieke Hogeschool Kempen met een wel heel origineel
eindwerk: een cursus voor internetgebruik voor senioren. Omdat
zulke dingen zich alleen in de praktijk laten testen, ging ze op
stage in het Woon- en Zorgcentrum Sint-Barabara in Herselt. "Er
waren tien bewoners geïnteresseerd in de cursus", zegt ze. "En
uiteindelijk hebben ze het alle tien volgehouden tot het het
einde. nadien wilden sommigen van hen zelfs een
internetaansluiting op de kamer."
"In het begin ging het echt moeizaam. Ik moest de meest voor de
hand liggende dingen uitleggen: waar de muis voor dient, hoe je
die vasthoudt en wat het verschil is tussen klik en dubbelklik.
Omdat bijna niemand met een computer had gewerkt, ging het
allemaal vrij traag. Het tempo moest laag genoeg zijn zodat
iedereen kon volgen."
e-card te
verzenden naar hun kleinkinderen
"Ik had bepaalde
dingen ook wat eenvoudiger gemaakt. Zo had ik op de entertoets
een groene sticker gekleefd zodat die duidelijk zichtbaar was en
ik enkel moest zeggen: druk op de groene knop." Christina leerde
de bewoners het internet kennen aan de hand van de site van
Jules Kabas en Seniorennet. "Dat zijn zaken die ze kennen. Jules
Kabas trad een week voor de cursus nog op in het centrum. En via
Seniorennet heb ik ze geleerd om een e-card te verzenden naar
hun kleinkinderen. Iedereen was enthousiast."
"Elke keer als mijn cursisten iets bereikt hadden, waren ze zo
trots als een pauw. Zelfwaarde is heel belangrijk, zeker
in een leerproces.
woon- en
zorgcentra moeten zich voorbereiden
Door het
contact met de buitenwereld vereenzamen de nieuwe
internetgebruikers minder snel. Hun leergierigheid wordt
gestimuleerd en door te mailen, blijven ze deel uitmaken van de
familie." Volgens Ruts moeten woon- en zorgcentra zich
voorbereiden op een nieuwe generatie senioren. "Nu gaat het nog
om een klein clubje, maar over een aantal jaren komen hier
senioren wonen die het internet als een verlengde van zichzelf
zien. Mailen en surfen zal voor hen de gewoonste zaak van de
wereld zijn.
"Internet haalt senioren
uit
isolement"
Bewoners OCMW-rustoord kunnen in
café surfen en chatten
bron:
Het Nieuwsblad - 28/12005 (artikel: Erik Gyselinck)
Opwijk - Bewoners van het Opwijkse OCMW-rustoord zitten sinds
gisteren in het café achter de computer. Ze zetten hun eerste
nieuwsgierige stappen op het internet. ,,Het is een middel om
het isolement en de eenzaamheid van de bejaarden te
doorbreken'', zo glundert OCMW-voorzitter Paul Onselaere (CD&V).
In het woon- en verzorgingscentrum De Oase is gisteren een
internetcafé geopend met voorlopig twee computers die
aansluiting hebben op het internet. Dat is vrij uniek in
Vlaanderen. ,,Studies tonen aan dat senioren steeds meer
belangstelling tonen voor het internet, al was het maar om met
hun kleinkinderen te kunnen communiceren'', zo motiveerde de
OCMW-raad zijn beslissing.
,,De belangstellende senioren krijgen een initiatiecursus. Als
het experiment aanspreekt, verdubbelen we het aantal pc's'',
vertelt OCMW-voorzitter Paul Onselaere. De opening van het café
in de cafetaria van het rustoord valt samen met de 3.000ste
bezoeker op de website van het Opwijkse ocmw. Het is ook net
twee jaar geleden dat het nieuwe rustoord openging.
Gratis
Onselaere loofde ter gelegenheid van de opening twee
personeelsleden die het project hebben gedragen:
systeembeheerder Linda Monsieur en animatieverantwoordelijke
Heidi Verhaevert, voor de omkadering.
Het internetcafé is dagelijks gratis
toegankelijk voor bewoners en bezoekers het rustoord, van 10 tot
20 uur, ook op zondag.
COMPUTERBUS
ComputerPlusBus, ouderen aan de
knoppen
In Nederland zijn 'Het Nationaal Ouderenfonds' en 'Het Mooiste
Contact Fonds' van KPN samen de ComputerPlusBus gestart. Daarmee
kunnen zijn
ouderen een eerste kennismaking bieden met internet, e-mail
en andere toepassingen...
Op
http://www.steffie.nl/ legt Steffie op een makkelijke
manier uit hoe je kan werken met een computer.
Sint
Maartenskliniek in Nijmegen (NL): 4 sterren voor gastvrijheid
in
zorginstellingen
03-06-2008: De
Sint Maartenskliniek heeft ook dit jaar vier sterren gekregen
van de jury van de Sterrengids voor Gastvrijheidszorg in
zorginstellingen. Hiermee is zij wederom als beste ziekenhuis
geëindigd voor de wijze waarop zij
invulling geeft aan gastvrijheid voor patiënten en bezoekers.
Dit jaar lieten 110 zorginstellingen zich op dit punt beoordelen
door een vakjury. De eerste plekken in de rangorde werden
ingenomen door een aantal verzorgings- en verpleegtehuizen. Gastvrijheid, ambiance, eten en drinken
van hoge kwaliteit. Veel keuzemogelijkheden. Sfeervol. Veel
comfort voor de patiënten. (Uit
het juryrapport 2008)
Het is hier net een hotel, vinden de patiënten en bezoekers.
Waarom zou je ook verblijven in een steriele ziekenhuissfeer?
Dat sfeervolle geldt niet alleen voor het eten en drinken maar
ook voor de inrichting. Die wordt als warm
en vriendelijk ervaren. Niet zo 'ziekenhuizerig'.
(Uit
het juryrapport 2007)
Gastvrijheidszorg houdt in dat een zorginstelling de wensen
van patiënten voorop stelt, in het bijzonder ten aanzien van het
eten, drinken, verblijf en de ambiance. Het
gastvrijheidmanagement in de Sint Maartenskliniek is volgens de
jury consequent doorgevoerd op alle punten die zorgen voor een
gevoel van comfort en welbehagen tijdens een verblijf in het
ziekenhuis. Voor iedere afdeling is een visie op het eten
en drinken opgesteld. Patiënten die lang in de Sint
Maartenskliniek moeten verblijven worden bijvoorbeeld
gestimuleerd de maaltijden gezamenlijk te gebruiken. Volgens
de jury hebben de medewerkers een uitnodigende, vriendelijke
en servicegerichte houding. Tevens vindt men de
Maartenskliniek heel sfeervol. Niet alleen door de mooie
ligging, maar ook door de inrichting die niet doet denken aan
een traditioneel ziekenhuis.
De innovatieve maaltijdvoorziening bij de Sint Maartenskliniek
werd eerder al bekroond met twee onderscheidingen. De reden is
dat de patiënt een zo groot mogelijke keuze aangeboden krijgt in
wat hij wil eten, wanneer en waar. Door invoering van de
ontbijtbuffetwagen kunnen patiënten ’s ochtends zelf een ontbijt
samenstellen, afhankelijk van waarin zij op dat moment trek
hebben. De patiënt bepaalt zelf waar hij wil eten: op de kamer
of in het restaurant waar hij ook kan kiezen voor een ter plekke
bereide wokmaaltijd.
‘Gastvrijheidzorg met Sterren’ is een initiatief van de
Landelijke Organisatie Cliëntenraden,het Koksgilde Nederland en
Standex Periodieken. Het initiatief wordt ondersteund door de
organisaties VDZ, Arcares, LSR, VHVG, ZN en het Ministerie van
VWS.
Zin in een virtuele rondleiding in de Sint Maartenkliniek, klik
dan
hier.
rookruimtes
Voor patiënten die zijn opgenomen, zijn er speciale rookruimtes
buiten de verpleegafdeling. In het restaurant is een speciale
serre ingericht waar patiënten, bezoekers en medewerkers van de
Maartenskliniek kunnen roken. Ook in de tuin zijn speciale
rookplekken ingericht.
PIM: Patiënten Informatiesysteem
Maartenskliniek
27/01/2009 -
Meer comfort en gemak aan bed in Maartenskliniek
Een stijve nek door het kijken naar de monitor aan het plafond?
Losse laptops en een wirwar van snoeren rond het bed? Dat is
voortaan verleden tijd bij de Sint Maartenskliniek in Nijmegen.
Deze week nam dit gespecialiseerde ziekenhuis een nieuw
patiënteninformatiesysteem in gebruik.
Patiënten hebben beschikking over een verstelbaar touchscreen
aan bed. Naar behoefte en in privacy kan men televisie kijken,
radio luisteren, internetten, bellen of een digitaal spelletje
spelen. In de toekomst is ook het elektronisch kiezen voor een
maaltijd, een tijdschrift kopen, een film huren of chatten met
andere patiënten mogelijk.
PIM Bedside terminal Sint Maartenskliniek -
deel 1
Een algeheel gevoel van welbehagen heeft een positieve invloed
op een voorspoedig herstel. Vandaar dat de
Sint Maartenskliniek gastvrijheid en goede voorzieningen hoog in
het vaandel heeft staan. Voor meer comfort zijn de
televisiemonitoren aan het plafond vervangen door moderne bedsideterminals. Deze terminal kan door de patiënt verzet
worden. De afstandsbediening is overbodig; met het touchscreen
kan de patiënt makkelijk kiezen voor TV, radio, internet,
telefoon of een spelletje.
Het systeem is uitgebreid getoetst en getest door patiënten en
medewerkers van de Maartenskliniek om er zeker van te zijn dat
het voor alle patiëntengroepen geschikt is. Zo is het
gebruikersscherm voor patiënten met cognitieve problemen,
bijvoorbeeld na een hersenbloeding, vereenvoudigd zodat ook zij
goed gebruik kunnen maken van het systeem. Voor patiënten die
hun handen niet kunnen gebruiken, zijn er speciale
hulpmiddelen om het systeem te bedienen, zoals een blaaspijp of
hoofdmuis.
Het patiënteninformatiesysteem wordt in de toekomst uitgebreid
met een webshop, video on demand en een patiëntenextranet. Ook
elektronisch kiezen voor een maaltijd, een glaasje water
bestellen of een patiëntenenquête invullen over het verblijf in
het ziekenhuis is straks mogelijk.
PIM Bedside terminal Sint
Maartenskliniek - deel 2
De jongste en
oudste generatie samenbrengen onder 1 dak. Het idee vindt steeds
meer navolging bij uitbaters van rusthuizen, die er nu ook
kinderdagverblijven bij bouwen. Het geeft ontspanning aan de
senioren en leert de kinderen omgaan met senioren.
De senioren krijgen dan ook regelmatig bezoek van hun piepjonge
buren. Dat die contactmomenten het leven van jong en oud
verrijken, bewijzen de lachende gezichten van de bewoners en de
kinderen.
Geert Uytterschaut stelt het als volgt: "Contact
tussen de generaties (intergenerationeel contact) past volledig
in de strategie van onze rusthuisgroep om van woonzorgcentra een
open huis te maken, waar verschillende generaties echt een thuis
vinden."
Ter Venne in
Sint-Martens-Latem: rusthuis en crèche onder 1 dak
bron:
VTM-nieuws - 10/02/2012
Dat die contactmomenten het leven van jong
en
oud verrijken, bewijzen de
lachende gezichten van
de bewoners en de kinderen
veel plezier bij de oma's en de
opa's...
Contacten tussen ouderen en kinderen zijn voor beiden
belangrijk, het zorgt voor meer vertrouwdheid tussen de generaties
en brengt de betrokkenheid met de buitenwereld dichterbij.
...en
waarom geen
speelhoekje
voor kinderen?
De
maatschappij meer integreren in een rusthuis moet de
vervreemding van ouderen van de samenleving helpen voorkomen. En
daar horen ook kinderen bij. Het is dan ook vanzelfsprekend dat
er in rusthuizen minimale voorzieningen beschikbaar zijn om dit
jonge volkje enige bezigheid of afleiding te bezorgen, zodat ook
zij zich wat behaaglijk kunnen voelen bij een bezoek aan opa of
oma. Een speelhoekje met wat basisspeelgoed en
kleurattributen en enkele speeltuigen buiten, kan al een
hemelsbreed verschil uitmaken...
Zelfs de loutere aanwezigheid van deze spulletjes kan het
gevoel van huiselijkheid vergroten en de kindvreemdheid in het
rusthuis verkleinen.
VRIJWILLIGERSWERK EN VRIENDSCHAPPEN
MET
BUITENWERELD
Rotterdam pakt met Humanitas sociaal isolement
van ouderen aan
In 2008 werden bijna 50 vrijwilligers van Humanitas gekoppeld
aan eenzame ouderen in Rotterdam. Eén keer in de week ontmoeten
ze elkaar gedurende anderhalf of twee uur. Ouderen kijken naar
deze gesprekken uit. Even niet meer alleen...
11/10/2013 - VRT - Iedereen beroemd
-
Tom neemt rusthuisbewoners mee terug in de tijd met vinylplaten
Tom neemt
rusthuisbewoners mee terug in de tijd met vinylplaten
Tom heeft thuis
duizenden platen staan. Door de oude platen aan de bewoners van
rusthuizen te laten horen wil hij ze terug in de sfeer van toen
brengen, hun verhalen horen, hun eventueel aan het dansen
krijgen.
Vriendschappen en contacten stimuleren tussen bewoners en
daarvoor voldoende en aantrekkelijke accommodatie scheppen, die
op elk uur van de dag of avond toegankelijk is.
> een gezellige, intieme ruimte zonder 'zaal-gevoel', een
rokersruimte
> occasionele filmprojecties
> actualiteiten bespreken op een vast tijdstip, eventueel met
behulp van projectie van krantenartikels
> bewoners individueel in de kijker stellen, bvb aan de hand
van een
voorstelling van diens levensloop met de belangrijkste gebeurtenissen
> maandelijks bewonerskrantje...
AANTREKKELIJKE ANIMATIE OP MAAT
Schoolfeestactiviteiten à la sjoelbak
zijn niet
voor elke ouderling interessant.
Ouderen wiens leven meer intellectueel georiënteerde was, hebben
allicht niet altijd boodschap aan kinderlijke
spelletjes.
VERVOERMOGELIJKHEDEN
Mogelijkheden tot een directe
verbinding met buitenwereld.
(markten, handelscentrum, horeca, culturele
evenementen...)
FULLTIME MEDEWERKER
OM EEN ERNSTIGE OF DREIGENDE
VEREENZAMING OF DEPRESSIEF AFGLIJDEN INDIVIDUEEL TE BENADEREN
Individuele benadering en aandacht van
een fulltime medewerker met sociale en psychologische vaardigheden
is geen overdreven luxe in een rusthuis met
meer dan honderd bewoners.
VOELING MET
BUITENWERELD BEHOUDEN
Bibliotheek- en tijdschriftenservice,
dagelijks doornemen en bespreken van krantenartikels,
voldoende kranten
voorzien, radionieuws tijdens middagmaal,
mogelijkheden
tot deelname activiteiten in eigen omgeving