SCHATTEN VAN VERPLEEGSTERS:
ERE WIE ERE TOEKOMT...
Contacten met belangeloos
vriendelijke en hartelijke mensen, zijn altijd aangenaam! En als
mensen met dergelijke eigenschappen in je nabije leefomgeving vertoeven,
zorgen ze gewoon voor meer vreugde en behaaglijkheid in het leven.
En dat geldt, meer dan waar ook,
in een rust- of verzorgingstehuis, waar een toch wel geïsoleerde en
kwetsbare bejaardendoelgroep, dag in dag uit omgeven en afhankelijk
is van verpleegkundigen en andere zorgverstrekkers.
Je kan ze alvast met één oogopslag
herkennen of, luisterend naar hun intonatie, zelfs met gesloten ogen. Ze
geven een prettig gevoel, zijn ontvankelijk, benaderen je
met het nodige respect en op een ongedwongen wijze, hebben ze een
luisterend oor en
stralen betrokkenheid en begrip uit, ook waar het geen 'fysieke noden' betreft.
Zelfs onafhankelijk van hun opleiding, wordt hun immense basiskracht
gevormd vanuit hun menslievende benadering, waardoor ze ook een belangrijke sociale functie
vervullen, die onschatbaar waardevol is. Voor heel wat bewoners zijn
dergelijke 'warme' contacten immers dikwijls de enige gevoelsmatige
houvast of affectie, die ze kunnen ervaren.
Deze verpleegkundigen of zorgverleners
bestaan gelukkig en telkens we onze dierbare bejaarde bij een dergelijk
persoon achterlaten, gaan we met een gerust gevoel naar huis...
Wij danken deze schatten van verple(e)g(st)ers
en koesteren erg veel respect voor hen!
NOODGEDWONGEN BANDWERK
Een groep verpleegkundigen heeft
potentieel beslist een aantal van hoger omschreven positieve
eigenschappen in hun marge, maar zijn wegens een ondermaatse
personeelsbezetting en/of een overbelasting door de
(soms unfair?) toebedeelde opdrachten, genoodzaakt om nog enkel
taakgericht te werken.
Het moet voor hen een voortdurende frustrerende ervaring zijn, om hun
potentiële vaardigheden niet ten dienste te kunnen stellen, maar zich te
moeten beperken tot een bandwerk van louter technische
zorgtaken.
Vaak zullen zij bij geboden kansen kiezen voor een werkomgeving die
hun vaardigheden meer waardering zal toebedelen, hetgeen zal resulteren
in een grote personeelswissel waar de zorgbehoevende nogmaals de dupe van
is.
In dergelijke werkomstandigheden zal uiteraard de totaalzorg
en het persoonlijk contact met de bewoners erg te lijden hebben.
(zie ook >
KEUZE RUSTHUIS > PERSONEELSBEZETTING)
TECHNISCH STERIELE JOBUITVOERING MET GEBREK AAN SOCIALITEIT EN EMPATHIE
Toch neigt
ook een deel van
zorgverleners helaas over, tot
een groep van technisch
steriele jobuitvoerders.
Ze
hebben weinig voeling of
reële betrokkenheid met de bewoners en het ontbreekt
hen aan een noodzakelijke dosis motivatie, empathie, socialiteit en warmhartigheid.
Daarbij benaderen
ze deze oudere volwassenen vaak vanuit een oubollige
schooljuffrouw/schoolmeestermentaliteit, waarbij hun stemvolume
lijkt te moeten
aantonen, dat elke 70-plusser
per definitie gehoorgestoord
is; of hun infantiele
benadering, alsof elke
ouderling ook dementerend is.
Een dergelijk stemgeluid kan
al aversie oproepen.
(zie ook 'BETUTTELING EN
KINDERLIJKE BEHANDELING
ONDERMIJNEND VOOR ZELFBEELD EN
ZELFRESPECT' of klik
hier)
Vanuit een eigen onvermogen
of gebrek aan inzicht, bejegenen ze bejaarden vaak op een eerder norse, kinderlijke en autoritaire wijze, hetgeen
ronduit
ondermijnend werkt voor
het zelfrespect en de eigenwaarde van zorgafhankelijke
bewoners.
In het bijzijn van familieleden of derden,
gedragen deze zorgverleners zich meestal gekunsteld vriendelijk...
Wantrouwig en onmachtig, zullen bewoners zich vanuit hun
afhankelijkheidssituatie
noodgedwongen trachten te schikken
naar de afgedwongen bevelen, maar tevens een diep onuitgesproken
en groeiend gevoel van antipathie en verbolgenheid wegdragen, waarbij hun
eenzaamheidsgevoel enkel versterkt wordt.
Deze groep is niet speciaal leeftijdsgebonden en
in feite niet geschikt voor de sociale zorgsector.
Onze ouderling
aan hun voogdij overlaten, geeft ons een unheimlich en triest gevoel.
CHANTAGE VIA INTIMIDATIE
Omdat het de hoger vermelde groep zorgverleners vaak aan
een wezenlijke
autoriteit ontbreekt, die gestoeld is op inzicht, persoonlijkheid en
vooral
spontaan
verworven respect, maar veeleer vanuit een machtspositie, kunnen ze
vanuit hun 'onsympathiek' gedrag meestal geen echte greep krijgen op de
ziel van de bewoners, hetgeen hen frustreert.
Volgens de mogelijkheden die de hiërarchiek hen verschaft,
zullen ze hun kunstmatige autoriteit trachten te handhaven of te
versterken, via onrechtvaardige voordelen/beloningen voor volgzamen en
verdoezelde bestraffingen voor de minder 'kneedbaren'.
Een attitude die zich overigens
niet enkel zal beperken tot hun
gedrag naar de bejaarden, maar
zich evenzeer zal manifesteren
t.o.v. eventuele hiërarchisch
ondergeschikten...
En omdat deze tactieken
dermate subtiel en gemaskeerd worden uitgeoefend, zullen de toch al
minder weerbare bejaarden ze zelden of nooit aan de kaak kunnen stellen,
of wordt hun
geloofwaardigheid als ouderling
niet eens meer ernstig genomen.
Uiteindelijk zullen ze uit onmacht angstig en gelaten deze schrijnende situatie
proberen te verdragen door zich (gevoelsmatig) af te sluiten, hetgeen hun
isolement enkel bevordert en hun gezondheid, welbehagen en zelfbeeld
ernstig ondermijnt.
Wanneer
bovendien als uitschieter, een dergelijke zorgverlener in
een persoonlijk gesprek ook nog eens unfair de naaste verwanten, kinderen of
vertrouwenspersoon poogt te intimideren aangaande het 'probleemgedrag'
van de zogenaamde 'onhandelbare of moeilijke' ouder(ling), staat het hek
voor machtsmisbruik en wanbeleid
helemaal open.
Verschrikt zullen heel wat aangesproken verwanten vaak impulsief reageren door hun ouder(ling)
onterecht de les te spellen of hen trachten te corrigeren. Dit onbegrip kan voor
een toch al geïsoleerde bejaarde
de vertrouwensband met hun
dierbaarste relatie doen
wankelen, hetgeen hen diep in
hun ziel treft en kan ontaarden
in nog meer
eenzaamheid, isolement of
gevoelsmatige destabilisatie.
|